POLITIKA FELJTON.rs
06.05.2022.
Ako neko poznaje medijsku i kulturnu scenu Srbije, onda je to Stanko Crnobrnja, televizijski i filmski reditelj, producent i scenarista, te profesor na Fakultetu za medije i komunikacije. U radnoj biografiji ima zapisano da je radio na više od 1.500 televizijskih formata, poput emisija „Nedeljno popodne“, „Petkom u 22“ i „Beograd noću“, zatim na brojnim serijama, kao i na tri igrana filma, među kojima je i „Hajde da se volimo“, u kojem je zablistala pevačica Lepa Brena. Uz sve to, utemeljivač je i više regionalnih televizija.
U razgovoru za Kurir, Crnobrnja analizira trenutnu situaciju u svetu medija i kulture, ali se osvrće i na deo svoje karijere.
Počeo bih naš razgovor pitanjem koje ste vi ovih dana postavili u svojoj kolumni – da li će generacije odrasle u potpunoj stopljenosti s digitalnim alatima, pametnim telefonima, društvenim mrežama, kriptovalutama, video-igrama, elektronskim nadgledanjem, genetskim inženjeringom, silikonskim lepoticama, smrtonosnim pandemijama, milionskim migracijama, kolosalnim ratnim razaranjima, dužničkim ropstvom, veštačkom inteligencijom, sintetičkom hranom, energetskom nestašicom, klimatskim katastrofom biti u stanju da stvore novi svet u kome ljudi žive u miru i blagostanju?
– To je nagradno pitanje od milion dolara. Ipak, odgovor je – DA, osim ako, u međuvremenu, stari, ogorčeni, pohlepni i istrošeni svetski moćnici sa sobom u večna lovišta, nuklearnom kataklizmom, ne oteraju i celu planetu. Po mnogo čemu današnja mlada generacija je poslednja generacija koja ima i nalog i tesnu verovatnoću da spase planetu od ludila koje je zahvalio svet. To je biti ili ne biti za budućnost civilizacije i taj izazov ova mlada generacija već prihvata i počinje da ga rešava.
Profesor ste na Fakultetu za medije i komunikacije. Kakvi su, u stvari, mladi? Treba li da brinemo za budućnost? I šta je ključni savet koji im dajete kada su u pitanju mediji, a šta im govorite kada je reč o životu generalno?
– Mladi su, kao u svakom vremenu, puni nade i želje za životom. Generacije 21. veka sa čuđenjem gledaju to do koje mere su generacije 20. veka uspele da pokvare i ugroze jednu lepu, malu, plavu planetu koja je, kao plavi safir, kružila svemirom, sa velikim šansama da bude jedinstveno kosmičko čudo lepote i sklada. O medijima i životu svojim studentima na početku prenosim dve epohalne istine koje je otkrio veliki Maršal Makluan, a to su: prvo – mediji su produžeci naših čula, a elektronski mediji su direktni produžeci našeg mozga. Danas to znači – beskonačno. Drugo, medij je poruka – značenje medija nije u poruci, već u dejstvu koje ostvaruje na postojeći društveni poredak. Tviter je promenio svet, a u vlasništvu Maska promeniće ga još više. A Fejsbuk, da je država, bio bi najmnogoljudnija država na svetu. I, kao dodatak, mudre reči koje je ostavio Bernard Šo – izgubljeno vreme nikada ne može biti ponovo nađeno. Što se budućnosti tiče, usred pandemije, mladi u Nemačkoj su glasno objavili: „Nećemo novac, hoćemo budućnost!“ Mislim da je to raspoloženje većine mladih danas, širom sveta.
Zašto su se duboke države, svuda u razvijenom svetu, ustremile na slobodan internet?
– Internet je epohalno sredstvo slobodne komunikacije među ljudima. Čovečanstvo ga je očekivalo i želelo hiljadama godina. Kada se sloboda interneta raširila planetom, kao cunami je ugrozila, pa i preplavila, dotadašnje „vlasnike i čuvare“ istina i autoriteta. A to su, vekovima, duboke države. Ovo što doživljavamo je osveta dubokih država i njihov grčevit pokušaj da zadrže apsolutnu kontrolu nad istinom, ali i društvom u celini – od kulture do biznisa, od zdravlja do kretanja, od slobode govora i misli do inovacija i duhovnosti.
Spomenuli ste maločas Tviter i Fejsbuk… Danas je u svetu više nego popularan i Netfliks, ali da li je možda on, kako se čini, krenuo u propast?
– Netfliks i dalje, posle 15 godina prednjačenja u striming ponudi, ima 222 miliona pretplatnika. Međutim, nije više jedini na tržištu, konkurencija je ojačala i dešava se jedna od zakonitosti kapitalističkog tržišta – ništa ne traje večno. Prvi put u poslednjih 10 godina pretplatnici masovno odustaju od Netfliksa. Samo u prvoj polovini godine to će biti tri miliona. Netfliks, koji se opisivao kao sve što nije – a nije TV uživo, nije sport na televiziji, nije fiksirani dan i vreme premijere i nije program sa reklamama, u novom poslovnom modelu ličiće mnogo na staru dobru – televiziju. Program će ići, ali prekidaće ga reklame. Na jednu pretplatu neće više moći da se prikači više korisnika. Basnoslovna ulaganja u originalne programe moraće da se smanje. Upravo je otkazana ekskluzivna serija koju je trebalo da producira Megan Markl. Netfliks će se sameriti sa realnim mogućnostima, a da bi dugoročno napredovao moraće da pronađe i moćnog partnera. Još jedna fuzija u svetu medijskih mega kompanija.
Zbog čega je u Srbiji tolika popularnost, sa jedne strane, rijalitija, a s druge strane, kvizova?
– Ljudi vole da budu voajeri ili, kako se to nekada govorilo, rošomonci i da gledaju druge, nepoznate ljude u njihovim beskrajnim natezanjima, dramama, prevarama, svađama, mržnjama. Kada gledaju te ljude, osećaju se nadmoćno, jer oni nisu u tim ponižavajućim, često vulgarnim situacijama, ali, istovremeno, osećaju se i zadovoljno jer mogu, bez zadrške i anonimno, do mile volje da navijaju, mrze, vole, slede, ogovaraju, prepričavaju „junake“ koji godinama defiluju kroz svet rijaliti televizije. Sa druge strane, u TV kvizu, ljudi imaju neku vrstu strahopoštovanja, ali i veliku znatiželju prema pojedincima koji su „na televiziji“ sposobni, pametni, brzi, vispreni i koji pobeđuju, bez ičije pomoći, i to u odmeravanju snaga sa sebi ravnima. To je snaga koja je, za većinu publike, nedostižna, ali i neodoljiva.
Pošaljite nam vest, fotografiju ili snimak na feljton.rs@gmail.com
NE PROPUSTITE……
….
EKSKLUZIVNO! Ovo su originalne SMS poruke kojima je REKETAŠ ADVOKAT A.Č IZ BEOGRADA I REPORTER G.Š IZ KRALJEVA PRETIO Aleksandru Radovicu od koga su hteli da iznudi pare!
SLEDECA VEST….
KADA TRAZITE POMOC OD GRADONACELNIKA NOVOG SADA „MILOŠA VUČEVIĆA“ da vam je zivot ugrozen a da policija sporo reaguje! Njega je zao, i branite se sami!
SLEDECA VEST…
….
SRPSKI STOMATOLOG NUDI NAGRADU OD 50.000 EVRA! građani ce biti BOGATO nagrađeni ukoliko KACE I DELE OVU VEST PO SVOJIM DRUSTVENIM MREZAMA
POSTANITE NAS NOVINAR…
Ako imate informaciju koju treba da zna celokupna srpska javnost, ako imate bilo kakav problem, a policija ili bilo koji drzavni organ nece da vam pomogne, na pravom ste mestu! Ako imate fotografiju koju mora da vidi Srbija, ne gubite vreme! Pošaljite nam vest koju ćemo mi, ako za to ima potrebe, i dodatno proveriti. A potom čitajte u feljtonu ili na portalu feljton.rs.
Za naše najvrednije insajdere pripremili smo brojne poklone iznenađenja i vredne nagrade.
pisite nam
feljton.rs@gmail.com
Pratite nas na društvenim mrežama
https://www.instagram.com/feljton.rs/
https://www.facebook.com/feljton.rs
(FELJTON.rs/kurir)
Ako smatrate da je na našem sajtu vaše autorsko pravo nečim prekršeno, molimo da o tome obavestite admina, navedete link ka spornom sadržaju, kao i dokaz da ste vi nosilac autorskog prava. Po dogovoru, ili ćemo sporni sadržaj ukloniti ili potpisati vas kao autora i navesti link ka originalu. feljton.rs@gmail.com
Svaka objavljena vest sa fotografijom, na FELJTON.rs je vec bila javna vest..