FELJTON.rs
09.04 2021
četvrtak, 08. 04. 2021. u 19:49
Ako vam na društvenim mrežama ili bilo gde na Guglu ponude učešće u nagradnoj igri iza koje navodno stoji neki poznati brend, a koji šakom i kapom deli veoma vredne nagrade, znajte da je reč o prevari. Obavezno sa navodnim organizatorom proverite o čemu je reč da ne biste postali žrtva
Mnogi internet korisnici lako mogu da postanu žrtve prevare, a dovoljno je da samo kliknu nekoliko puta na ponuđene opcije, pozovu inostrani broj telefona i tako ostanu bez novca, sa velikom verovatnoćom da će njihovi lični podaci biti zloupotrebljeni.
Da jer reč o vrlo smišljenoj i dobro organizovanoj prevari, svedoči i to što vas šokiraju pojedinostima koje znaju o vama. O tome svedoči slučaj naše novinarke Zvezdane G. koja je umalo, uglavnom iz radoznalosti, nasela na čitavu prevaru.
Ona upozorava da u slučaju da vam na mobilnom telefonu ili monitoru iskoči poruka „Čestitam! Vi ste izabrani pobednik!“ nikako ne nastavljate da pratite uputstva, već da ignorišete ili prijavite takvu poruku.
Zvezdana G. je sigurna da je kojim slučajem završila igru do kraja mogla da ostane i bez novca i da nepoznatim osobama otkrije lične podatke.
– Odjednom mi se na ekranu pojavilo „Čestitam! Vi ste izabrani pobednik!“, a onda je usledio nastavak u kome me uveravaju kako je dovoljno samo da ih pozovem i da sledim dalja uputstva. Iz radoznalosti sam pritisla opciju da želim da sledim dalja uputstva – kaže naša sagovornica.
Prema njenim rečima, pojavila se sledeća slika, koja ju je malo iznenadila.
– Pojavila se fotografija na kojoj piše da sam dobitnica 300.000 američkih dolara. Međutim, u vrhu je bio logo AIK banke, čiji sam klijent, a ispod je pisalo da znaju detalje poput marke mog „pobedničkog“ telefona i IP adresu. To me je već zabrinulo, jer odakle njima svi ovi moji podaci, naročito da sam korisnik AIK banke. Uz sve to stajala je opcija „Uzmi sada“ – kaže ona.
Baš taj logo AIK banke i briga odakle nekom svi ti njeni podaci, pobudili su još veću radoznalost.
– Kliknula sam na opciju „Uzmi sada“, da bi se pojavio sledeći korak – da pozovem broj. Kliknula sam jer sam znala da se neće odmah izvršiti poziv, već će mi prvo prikazati koji broj zovem. I tako je bilo. Pozivni je počinjao sa 4, što je jasno da nije iz naše zemlje. U toj brzini malo sam se uplašila, pa sam se vratila unazad. Ali kolika je upornost tih prevaranata, svedoči to što su mi onda ponudili da ukucam moj broj, pa da oni mene pozovu. Naravno, nisam to uradila – dodala je naša sagovornica.
Ali na tome se nije završilo.
– Kada sam se ponovo vratila nazad (back), opet se pojavila slika na kojoj je pisalo: „Dragi posetioče iz Srbije. Ako se pojavi ova poruka, imajte na umu da je vaš mobilni telefon nasumično izabran od AIK BANKE za prvog dobitnika putem čeka br. 562417 u vrednosti od 300.000 američkih dolara… Tim AIK BANKE vam čestita. Kliknite Prihvati da biste dobili nagradu“. Tako je glasila originalna poruka na ćirilici, bez pravilno raspoređenih znakova interpunkcije. Slikala sam sve te poruke i poslala AIK banci i tražila sam objašnjenje o čemu se radi – kaže nesuđena vlasnica čeka na 300.000 američkih dolara.
SLEDECA VEST
NISAM NI SLUTILA DA SAM ZAKORAČILA U HOROR! PRESTAO JE TEK KAD SAM POVRATILA PO SEBI…Merima do detalja opisala kako ju je LEČIĆ NAPASTVOVAO
Nakon dva-tri dana dobila je odgovor da čitava priča nema ama baš nikakve veze sa AIK bankom.
– Želimo da vas obavestimo da AIK banka nije inicijator i kreator poruka koje ste nam prosledili i da nema kampanju koja odgovora sadržaju poruke, pisalo je u odgovoru i savetovali su da na poruke ovakvog i sličnog sadržaja ne postupam po instrukcijama koje se u porukama pominju, da ih odmah izbrišem sa svog uređaja, a sve u cilju dodatne bezbednosti. Naravno, zahvalili su se što sam ih obavestila. Zato i ja savetujem sve one koji dobiju poruke sličnog sadržaja da prijave ili da ne idu dalje, naročito da ne pozivaju, jer verovatno će ih taj poziv skupo koštati – poručila je Zvezdana G.
Kako kaže, naknadno je proveravala i veb-adresu sa koje su joj poslate sporne poruke, ali ta adresa više ne postoji.
AIK: Preduzimamo sve mere bezbednosti
U AIK banci kažu da su upoznati sa internet prevarom u kojoj je zloupotrebljen njihov brend, da oni nisu kreatori ovih poruka i da ne stoje iza njihovog sadržaja.
– Fotografije koje ste nam prosledili su nam poznate i naše nadležne službe preduzele su sve potrebne mere i obavestile klijente koju su sa nama po ovom slučaju kontaktirali da je posredi „phishing“ (vrsta onlajn prevare) i da po instrukcijama iz poruka ovakvog sadržaja ne postupaju, odnosno da u cilju još veće bezbednosti ovakve poruke izbrišu sa svojih uređaja – kažu za Zaštitnik u ovoj banci.
Oni dodaju da svoje poslovanje zasnivaju na najvišem stepenu profesionalnosti, poslovne etičnosti i bezbednosti, a pre svega, na poštovanju zakonske regulative i standarda bankarskog poslovanja:
– U skladu sa zakonom o Informacionoj bezbednosti, banka uređuje mere zaštite od bezbednosnih rizika, između ostalog, i kroz edukaciju svojih klijenata o svim vidovima mogućih zloupotreba koje na bilo koji način mogu da ugroze klijente naše banke.
Pratite nas na društvenim mrežama
(feljton.rs/Informer)