Izvor: FELJTON.rs Objavljeno: 26. 10. 2025.
Beograd, Ekonomija/Saobraćaj – Tiho i bez velike pompe, u Srbiji se sprema radikalna promena koja će udariti direktno na novčanike privrede: Od 1. januara 2026. godine, putarina bi mogla da se naplaćuje i na magistralnim putevima (kategorije IB i MA)! Ministarstvo finansija je pokrenulo izmene Zakona o naknadama, uvodeći novi „hibridni“ sistem naplate, ali on će u prvoj fazi pogoditi samo najveće „igrače“ – kamione i vozila preko 3,5 tone! Iako prevoznici ne spore da održavanje košta, strahuju od „dodatnog nameta na poslovanje“ u ionako teškim vremenima. Ključno pitanje je: kako će se naplata izvesti bez rampi, i da li će se na putevima pojaviti „portali smrti“ koji će automatski „skidati“ novac?

(Autor Wiki Farazi, 13. decembar 2021, Javno dobro Public Domain CC0)
Detaljno Objašnjenje Pozadine Događaja: Namet Stari Sedam Godina
Ideja o naplati putarine na magistralama stara je skoro deceniju, ali je sada konačno pretočena u Nacrt zakona.
- Ko Plaća? Putarina se uvodi na tzv. „moto puteve“ (prva M kategorija) i puteve prve B kategorije (magistrale). Naplata se odnosi samo na četvrtu kategoriju vozila: motorna vozila sa četiri i više osovina i ona teža od 3,5 tone – to su praktično kamioni, autobusi i teški kombiji.
- Cena Korišćenja: Za svaki pređeni kilometar kamioni će plaćati: 29,3 dinara na moto putu, i 26 dinara na regionalnom putu. To je mali pad u odnosu na 32,56 dinara po kilometru na auto-putu, ali se zato uvodi naplata na putevima koji su do sada bili „besplatni“.
- Milionska Zarada: Projekat je, prema ranijim proračunima „Puteva Srbije“ iz 2018. godine, trebalo da košta manje od 40 miliona evra, ali bi godišnje donosio oko 66 miliona evra prihoda.
Analiza Psiholoških/Socijalnih Motiva: Prebacivanje Tereta i Zaštita Infrastrukture
- Motiv Vlasti (Finansijski Oporavak): Glavni motiv Vlade je finansijski. Država želi da stvori novi, stalan izvor prihoda od 66 miliona evra godišnje, koji bi trebalo da ide direktno u održavanje infrastrukture, koja je često ruinirana.
- Psihološki Motiv (Osećaj Pravde): Prevoznici i udruženja, poput Gorana A. iz Srbijatransporta, podržavaju ideju zbog zaštite puteva od pretovara. Socijalni motiv je stvaranje osećaja pravde među vozačima putničkih automobila – da teški teretnjaci, koji najviše uništavaju infrastrukturu, konačno plate adekvatno korišćenje.










https://feljton.rs/knjiga/knjiga.html?utm_source=popup
OPASNOST KNJIGE „SUDSKI KRIMINAL: GLAS IZ PRITVORA“
🔥 „Pet stotina pedeset dana pritvora i sedam godina suđenja. Sedam godina maltretiranja, laži i skrivanja dokaza i saučesnika. Mislili ste da sam vaša žrtva – a postao sam vaša noćna mora. Vi ste ološ u mantijama, pacovi u sudnicama, trgovci tuđim životima. Sad slušajte: ja sam kazna koju ste sami stvorili. Vaše vreme je završeno. Vaša imena smrde u knjizi koju ne možete da spalite. Ta knjiga je ‘Sudski kriminal: Glas iz pritvora’ – ekser u kovčeg korumpiranog pravosuđa Novog Sada.“ 🔥
Knjiga „Sudski kriminal: Glas iz pritvora“ je ocenjena kao „opasna“ ne zbog reči samih po sebi, već zbog posledica koje te reči mogu izazvati. Ona pogađa u srž sistema i otvara pitanje odgovornosti pojedinaca, autora i samog pravosuđa.
1. Ugroženi su imenovani akteri
Za razliku od mnogih dela o korupciji, ova knjiga imenuje konkretne osobe i iznosi direktne optužbe:
- Tužilac Vidak Daković – optužen da je svesno iznosio lažne tvrdnje i prikrivao dokaze.
- Sudije Vladimir Pecovski i Nataša Vojnović – označeni kao akteri teških krivičnih dela: zloupotreba službenog položaja, falsifikovanje isprava i uništavanje dokaza.
- Advokati, veštaci i ostali ucesnici u lopovluku i kriminalnim radnjama.
Perspektiva Prevoznika i Etička Dilema: Finansijski Udari
- Perspektiva Privrede: Aleksandar S. iz Poslovnog udruženja Međunarodni transport naglašava: „Ovo će im povećati troškove. Neko ne može da koristi auto-puteve, primoran je da ide regionalnim putevima.“ Prevoznici su svesni cene održavanja, ali strahuju da će se ovi troškovi preliti na cene robe i dodatno opteretiti ionako loše poslovanje.
- Etička Dilema (Namet na Nemogućnost): Etička dilema nastaje tamo gde ne postoji normalna alternativa. Primoravanje kamiona da plaćaju regionalni put, jer auto-put ne postoji, predstavlja namet na nužnost, a ne na izbor.
Potencijalne Sudske Posledice: Borba Protiv „Portala Smrti“
- Tehnička Noćna Mora: Najveća pravna i tehnička dilema je implementacija. Naplata bi se izvodila slično sistemima u Mađarskoj: uz pomoć „portala“ sa senzorima za detekciju, koji bi automatski naplaćivali putarinu putem posebnog uređaja u kamionu. Ukoliko taj sistem ne bude besprekoran, prevoznici bi mogli da pokrenu mnoštvo tužbi zbog neosnovane naplate i tehničkih grešaka.
- Transparentnost: Zakon će se primenjivati od 1. januara, ali detalji o naplati i zaštiti od pretovara (koju traže udruženja) još uvek nisu potpuno jasni, što ostavlja prostor za pravnu neizvesnost.
Kontekst na Globalnom Nivou: Srbija ovim potezom prati trend EU zemalja koje uvode sofisticirane elektronske sisteme naplate. Ali, bez obzira na globalne standarde, prevoznici će ovaj novi namet smatrati udarom na džep.
Poziv na akciju: Detaljnu tehničku analizu implementacije portala za naplatu putarine i prve reakcije prevoznika na terenu pratite ISKLJUČIVO na portalu FELJTON.rs.
✅ NAPOMENA:
Svi tekstovi objavljeni na portalu FELJTON.rs su autorsko delo i isključiva svojina redakcije i autora. Sadržaj objavljen na portalu FELJTON.rs može se slobodno preuzimati i objavljivati, uz obavezno navođenje izvora i postavljanje direktnog, aktivnog linka koji vodi ka originalnom tekstu na sajtu FELJTON.rs. U suprotnosti, primenjuju se dole navedene striktne mere zaštite autorskih prava. Zabranjeno je svako neovlašćeno kopiranje, preuzimanje i objavljivanje tekstova bez pismene saglasnosti redakcije. U skladu sa Zakonom o autorskim i srodnim pravima Republike Srbije, svako neovlašćeno korišćenje sadržaja portala podleže zakonskoj odgovornosti. Izuzetak su zvanične izjave, saopštenja i javni dokumenti, koji se mogu preuzimati uz obavezno navođenje izvora.
ODRICANJE OD ODGOVORNOSTI:
Mišljenja izneta u komentarima, kolumnama i autorskim tekstovima su lični stavovi autora i ne odražavaju nužno uredničku politiku portala FELJTON.rs. Portal FELJTON.rs ne preuzima odgovornost za sadržaj komentara posetilaca. Za sve sporove nadležan je Sud u Novom Sadu.














Leave a Reply