Izvor: FELJTON.rs Objavljeno: 4.08.2025.
HAOS NA EKSTREMNOM FESTIVALU MRŽNJE: Tompsonov koncert u Sinju kasnio, publika zviždala, dok su u pozadini odjekivale genocidne pesme! Uvod u „Oluja“ feštu doveo do hapšenja šest osoba, a kontroverza seže decenijama unazad!

Izvor: Fabian-Dück / Pixabay
Uvod u koncert: Pesme koje slave Ustaše
Sinj, Srbija – Scena na Hipodromu u Sinju, gde je trebalo da se održi koncert hrvatskog ekstremiste Marka Perkovića Tompsona, bila je daleko od uobičajene. Umesto atmosfere iščekivanja, vladali su haos i nestrpljenje, dok je na ulazu čekalo oko 20.000 ljudi. Međutim, pravi skandal, koji je izazvao jezu, dogodio se pre nego što je Tompson uopšte izašao na binu.
Ispred jednog od kafića u Sinju, sa razglasa je odjekivala pesma „Jasenovac i Gradiška Stara“, genocidna himna koja slavi Ustaše i njihove najmonstruoznije zločince, Juru Francetića i Maksa Luburića. Dok se narod slivao prema Hipodromu, reči ove pesme, koja poziva na ubijanje Srba, šokantno su se pevale i dočekivane aplauzom. Kurir je preneo snimak jezive atmosfere, a prenosimo deo stihova, kako bi se razumeo sav užas: „Jasenovac i Gradiška Stara, to je kuća Maksovih mesara… mnogo Srba Neretva je nosila… Oh, Neretvo, teci niz stranu, nosi Srbe do plavog Jadrana…“
Kontroverza koja ne prestaje: Tompsonova laž o „Jasenovcu“
Dok se publika masovno okupljala, a organizatori nervozno molili za strpljenje, na videlo je ponovo isplivala duga istorija kontroverzi samog Marka Perkovića. On je godinama poricao da je autor ili izvođač pesme „Jasenovac i Gradiška Stara“. Nemačkim novinama „Frankfurt Algemajne Cajtung“ 2019. godine je tvrdio da tu pesmu nikada nije pevao i da je snimak prevara.
Međutim, njegova priča se menja godinama unazad. Portal Indeks je još 2003. godine objavio audio snimak na kome se jasno čuje Tompsonov glas kako peva ovu pesmu. Tompson je prvobitno tvrdio da je snimak „verovatno napravljen na računaru“, da bi se samo godinu dana kasnije, 7. januara 2004., na svojoj zvaničnoj veb stranici javno pokajao i priznao da ju je pevao „po svim hrvatskim trgovima i dvoranama“. Iako je objava u međuvremenu obrisana, ostala je zabeležena u internet arhivi. Ovaj obrazac poricanja i naknadnog priznanja stvorio je jasnu sliku o ideološkom i moralnom kompasu kontroverznog pevača.
Pravne posledice i policijska reakcija: Krivična dela na koncertu
Haos na ulazu, gde se navodno ljude puštalo bez detaljne kontrole, samo da bi se smanjila gužva, bio je manji problem u odnosu na zločine iz mržnje koji su se odvijali. Policija je reagovala i uhapsila šest osoba. Petoro muškaraca je privedeno zbog pevanja „neprikladnih pesama“ i „ispuštanja neprikladnih zvukova“ ispred restorana, dok je žena privedena prethodne večeri zbog puštanja pesama neprikladnog sadržaja. Svi su pod krivičnom istragom.
Javni interes u ovom slučaju je izuzetno visok. On ne dotiče samo organizaciju koncerta, već i moralne, etičke i pravne granice koje se smeju preći. Etička dilema je očigledna: dokle sežu sloboda govora i umetničkog izražavanja, a odakle počinje širenje mržnje i glorifikacija genocida? Održavanje koncerta na dan kada se proslavlja godišnjica operacije „Oluja“, samo pojačava tenzije i podseća na bolne rane iz prošlosti, dok je puštanje genocidnih pesama, čak i pre koncerta, direktno kršenje zakona i civilizacijskih normi.
Potencijalne sudske posledice:
- Odgovornost uhapšenih: Krivična istraga protiv šestoro privedenih može rezultirati optužnicama za širenje nacionalne i verske mržnje i netrpeljivosti.
- Odgovornost organizatora: Organizatori koncerta snose odgovornost za dešavanja u i oko prostora koncerta. Njihova potencijalna krivična odgovornost mogla bi biti istražena u kontekstu propusta u bezbednosti, ali i tolerisanja aktivnosti koje promovišu mržnju.
- Uticaj na zajednicu: Ovakvi događaji služe kao plodno tlo za porast ekstremizma i mržnje, što ima dugoročne posledice na društvenu koheziju i odnose između naroda.
Dramatična scena u Sinju, gde se pre početka koncerta pevala genocidna pesma, jasno pokazuje da je borba protiv revizionizma i mržnje i dalje aktuelna i hitno potrebna. Bez obzira na to koliko se Tompson i njegovi podržavaoci trudili da relativizuju situaciju, crno na belo i javno izvođenje pesama takvog sadržaja ne ostavlja prostor za sumnju o namerama.
NAPOMENA: Svi tekstovi objavljeni na portalu FELJTON.rs su autorsko delo i isključiva svojina redakcije i autora. Sadržaj objavljen na portalu FELJTON.rs može se slobodno preuzimati i objavljivati, uz obavezno navođenje izvora i postavljanje direktnog, aktivnog linka koji vodi ka originalnom tekstu na sajtu FELJTON.rs. U suprotnom, primenjuju se dole navedene striktne mere zaštite autorskih prava. Zabranjeno je svako neovlašćeno kopiranje, preuzimanje i objavljivanje tekstova bez pismene saglasnosti redakcije. U skladu sa Zakon o autorskim i srodnim pravima Republike Srbije
, svako neovlašćeno korišćenje sadržaja portala podleže zakonskoj odgovornosti. Izuzetak su zvanične izjave, saopštenja i javni dokumenti, koji se mogu preuzimati uz obavezno navođenje izvora.
ODRICANJE OD ODGOVORNOSTI: Mišljenja izneta u komentarima, kolumnama i autorskim tekstovima su lični stavovi autora i ne odražavaju nužno uredničku politiku portala FELJTON.rs. Portal FELJTON.rs ne preuzima odgovornost za sadržaj komentara posetilaca. Za sve sporove nadležan je Sud u Novom Sadu.
Leave a Reply