Izvor: FELJTON.rs Objavljeno: 3.08.2025.
Haos u „Elektrodistribuciji Srbije“: Građani u paklu preopterećenih linija i nefunkcionalnih sajtova – Ko snosi odgovornost za sistemsku opstrukciju?

Ime autora: Olovni Izvor: Wikimedia Commons Licenca: Creative Commons Attribution 4.0 International
Javna preduzeća u Srbiji na ispitu: Nedopustiva agonija građana zbog nekompetentnosti i bahatosti „Elektrodistribucije Srbije
Građani Srbije, umesto da dobijaju efikasnu uslugu od javnih preduzeća, suočavaju se sa sistemskim kolapsom i brutalnim ignorisanjem osnovnih potreba. Poslednji u nizu skandaloznih propusta dolazi iz „Elektrodistribucije Srbije“, čija je nesposobnost da uspostavi funkcionalan sistem za očitavanje električnih brojila dovela do nezapamćenog haosa, frustracije i finansijskih problema za hiljade domaćinstava.
Vaše Ekselencije,
S dubokim poštovanjem i uzimajući u obzir složenost i osetljivost odnosa između javnih preduzeća i građana, obraćam vam se sa zabrinutošću koja se tiče funkcionalnosti i efikasnosti rada „Elektrodistribucije Srbije“. Iako je namera uspostavljanja novih procedura za očitavanje električnih brojila sigurno bila u duhu modernizacije, primećujem da su nedavne promene izazvale značajne poteškoće i nemir među građanima.
Ukidanje službe za očitavanje brojila i prebacivanje te odgovornosti na građane, bez adekvatno uspostavljenog i funkcionalnog sistema za prijavu očitavanja, stvorilo je nezamislivu situaciju. Telefonska linija 0800 220 225, koja bi trebalo da olakša ovaj proces, je, nažalost, konstantno preopterećena, a građani su primorani da ulažu ogroman trud i vreme – u nekim slučajevima i do nekoliko dana – kako bi uspeli da se povežu sa operaterom. Osećaj frustracije i beznadežnosti koji proističe iz ove situacije je neizbežan.
Slična situacija je i sa online sistemom za prijavu očitavanja, koji je bio zamišljen kao efikasna alternativa. Nažalost, web sajt, usled preopterećenosti, ne funkcioniše kako bi trebalo. Nedostupnost ove platforme tokom ključnog perioda za prijavu očitavanja (do 6. u mesecu) predstavlja ozbiljan propust, koji nanosi štetu i nepoverenje prema radu „Elektrodistribucije Srbije“.
Ovakvo stanje stvari, koje traje već duže vreme, narušava dostojanstvo građana i predstavlja veliku sramotu za institucije naše zemlje. Građani zaslužuju da se njihovo vreme i trud poštuju. S obzirom na to, pozivam odgovorne u „Elektrodistribuciji Srbije“ da preuzmu odgovornost i hitno preispitaju svoju politiku. Neophodno je da se preduzmu konkretne mere, kako bi se uspostavili efikasni i pouzdani kanali za komunikaciju, čime bi se izbegle slične situacije u budućnosti.
S poštovanjem,
Građanin Novog Sada.
Pozadina skandala: Modernizacija ili maska za nekompetentnost?
Namera „Elektrodistribucije Srbije“ da ukine službu za očitavanje brojila i prebaci tu odgovornost na građane, navodno u duhu „modernizacije“, pokazala se kao potpuni promašaj i potencijalno namerna opstrukcija. Bez adekvatno uspostavljenog i funkcionalnog sistema za prijavu očitavanja, građani su gurnuti u apsolutnu agoniju, prisiljeni da se bore sa preopterećenim telefonskim linijama i nefunkcionalnim online platformama.
Psihološki i socijalni motivi: Zašto se građani dovode do tačke pucanja?
Situacija koju su stvorili odgovorni u „Elektrodistribuciji Srbije“ prevazilazi običnu administrativnu grešku. Ona duboko zadire u psihološko stanje građana, izazivajući osećaj frustracije, nemoći, poniženja i beznadežnosti. Zamislite stariju gospođu ili gospodina, poput osamdesetogodišnje B. M. iz ulice Đ. D. u N. Sadu, koja satima, pa čak i danima, pokušava da dobije operatera na broju 0800 220 225, samo da bi ispunila svoju obavezu. Ovakvo postupanje ne samo da narušava dostojanstvo građana, već podriva i njihovo poverenje u državne institucije.
Zašto se ovo dešava? Da li je u pitanju elementarna nekompetentnost i nesposobnost menadžmenta da predvidi osnovne tehničke i logističke izazove? Ili je, što je još zloglasnije, reč o namernoj bahatosti i ignorisanju potreba građana, pod pretpostavkom da će se „narod nekako snaći“? Postoji i mogućnost da se radi o pokušaju manipulacije očitavanjem, što bi otvorilo vrata za neopravdano visoke račune i dodatno opteretilo budžete građana, koji se i ovako bore sa sve većim životnim troškovima.
„Vreme je za tužbu!“: Potencijalne sudske posledice za „Elektrodistribuciju Srbije“
Ovakva praksa „Elektrodistribucije Srbije“ nije samo neprijatnost, već predstavlja ozbiljno kršenje zakonskih obaveza i prava potrošača. Građani imaju pravo na pristup javnim uslugama bez nepotrebnog odugovlačenja i opstrukcije. Pravne posledice za „Elektrodistribuciju Srbije“ i odgovorna lica mogu biti višestruke:
- Pritužbe Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti: Zbog neadekvatne zaštite podataka i otežanog pristupa informacijama.
- Pritužbe Zaštitniku građana: Zbog kršenja principa dobrog upravljanja i prava građana.
- Kolektivne tužbe građana: Hiljade oštećenih građana, poput S. R. iz ulice M. Z. u Novom. Sadu, imaju osnov za podnošenje kolektivnih tužbi za naknadu štete zbog izgubljenog vremena, nerviranja, a potencijalno i neispravno obračunatih računa.
- Pokretanje prekršajnih i krivičnih postupaka: Ukoliko se dokaže namerna opstrukcija ili nesavestan rad, odgovorna lica u „Elektrodistribuciji Srbije“ mogu se suočiti sa prekršajnom ili čak krivičnom odgovornošću za nesavestan rad u službi (Član 361. KZ RS) ili zloupotrebu službenog položaja (Član 359. KZ RS), ukoliko se utvrdi namera za pribavljanje protivpravne koristi ili nanošenje štete.
- Ugovorne obaveze: „Elektrodistribucija Srbije“ ima ugovornu obavezu da pruži uslugu snabdevanja električnom energijom i omogući korisnicima ispravan obračun. Neadekvatan sistem očitavanja predstavlja kršenje te obaveze.
Javni interes i etička dilema: Gde je odgovornost prema građanima?
Ovaj skandal postavlja ozbiljnu etičku dilemu: Da li su javna preduzeća tu da služe građanima ili da im otežavaju život? Javno preduzeće, finansirano od strane građana, mora da radi u javnom interesu. Umesto toga, „Elektrodistribucija Srbije“ se ponaša kao monopolista koji može da radi šta hoće, ne snoseći nikakvu odgovornost za posledice.
Uticaj na zajednicu je ogroman. Frustracija se širi, poverenje u institucije se smanjuje, a građani su primorani da troše dragoceno vreme i energiju na borbu sa administrativnim preprekama umesto da se bave svojim životima. Ovo stvara atmosferu apatije i rezignacije, što je izuzetno opasno za svako demokratsko društvo.
Rešenje je jednostavno: Odgovornost i efikasnost!
Pozivamo odgovorne u „Elektrodistribuciji Srbije“, kao i nadležno Ministarstvo rudarstva i energetike, da hitno preispitaju svoju politiku i preduzmu konkretne mere. To podrazumeva:
- Imedijatno uspostavljanje funkcionalnih telefonskih linija sa dovoljnim brojem operatera.
- Otklanjanje svih tehničkih problema na online platformi i obezbeđivanje njene neprekidne dostupnosti.
- Razmatranje ponovnog uvođenja službe očitavanja brojila, bar kao privremeno rešenje, dok se ne uspostavi zaista efikasan i pouzdan sistem.
- Javno izvinjenje građanima za izazvani haos i neprijatnosti.
- Utvrđivanje odgovornosti svih lica koja su dovela do ove situacije i pokretanje adekvatnih postupaka.
Građani zaslužuju da se njihovo vreme i trud poštuju, a država mora da garantuje efikasno funkcionisanje javnih službi. Svako dalje odugovlačenje i ignorisanje ovog problema samo će produbiti krizu poverenja i imati nesagledive posledice po stabilnost sistema.
STANDARDNE KLAUZULE FELJTON.rs:
- FELJTON.rs je posvećen objektivnom izveštavanju i zaštiti javnog interesa. Sve informacije predstavljene u ovom tekstu zasnovane su na proverljivim činjenicama i svedočenjima građana.
- Svako lice pomenuto u tekstu ima pravo na odgovor i iznošenje svoje strane priče.
- U slučaju dokazanih zloupotreba, FELJTON.rs će nastaviti da insistira na punoj zakonskoj odgovornosti svih uključenih strana.
Leave a Reply